Tavas Altınova'da 100 yıllık 'seren su kuyusu' hala dimdik ayakta bereketli topraklarda yaşamını
sürdüren insanlara hizmet etmeye devam ediyor. http://www.selcuk.edu.tr/dosyalar/files/303/55%20Erg%C3%BCn%20veren%20BOZKIR%20Y%C3%96RES%C4%B0NDE%20%C3%87INGIRAKLI%20KUYU%20(SEREN)%20%20K%C3%9CL.pdf
kaynak.BOZKIR YÖRESİNDE ÇINGIRAKLI KUYU (SEREN) KÜLTÜRÜ
Ergün VEREN*
Basit suç çıkartma makinelerinden seren-tapındık/çekme kova olarak bilinen
mekanizma yöresel isimlerle de anılmaktadır. Bunlardan biri de çıngıraklı/cıngırıklı kuyu
terimidir.
Konya-Bozkır yöresinde de çıngıraklı/cıngırıklı kuyu
olarak isimlendirilen bu basit su çıkarma makineleri
bulunmaktadır ve etrafında da bir kültür oluşmuştur.
1. SEREN (ÇINGIRAKLI KUYU)
Seren terimi literatürel bağlamda farklı
alanlarda değişik işlevleri olan çeşitli
objelerin isimlendirilmesi olarak ortaya çıkmaktadır.
Seren denizcilikte yatay yelken direğine (Şekil 1) verilen isim (Ts
2006); sulama ve ziratta basit su çıkartma aracı (Fotoğraf 1); halk
matematiğinde uzunluk ölçüsü birimi1 (Şekil 2); Türk Mitolojisinde
de koruyucu ruhunun da olduğuna inanılan (sergey/sergen)2 (Fotoğraf 2) kutlu direk;
mimarlıkta konut kapılarında menteşe ve kilidin takıldığı düşey konumdaki kalın parça
(Ts 2006); arıcılıkta yüksekçe bir platformun üzerinde konulan karakovan grubu
(Fotoğraf 2a) (Yavuz 2009); kerestecilikte de seren yapılan köknar kerestesine ve uzun,
kalın, silindir şeklindeki çam kerestesine (Öts 1996:2497) verilen isimdir. Sermek/asmak
fiilinden gelir (Gülensoy 2007:755;756) ve sırık kelimesi (Karakurt 2012:755) ile
bağlantılıdır (Veren 2015:259-284), (Veren 2015:259-284).
1
Seren - Halk Matematiğinde elin parmaklar açık halde iken başparmak ucuyla işaret parmağı ucu
arasındaki uzunluğuna verilen isimdir (Gülensoy 2007:765’dan Kalay 2004:250;259)
2
Serge – Türk, Altay, Yakut ve Dolgan halk kültüründe ve mitolojisinde Kutlu Direk. Sergey veya Sergen de
denir. At bağlamak için kurulan direk. Bu direğin koruyucu ruhunun (İyesinin) bulunduğuna inanılır. Genel
sergenlerin dışında avluya dikilen özel At Sergenleri vardır. Kiyi Serge / Gelin Sergeni’ne sadece gelinin atı
bağlanabilir. Ayrıca ulu bayramlarda dikilen özel sergenler olur. Yerin, suyun ruhlarının mânevi desteğini,
alabilmek için sayıları üç veya dokuz olan sergenler de mevcuttur. İnekler için dikilen serge de vardır ve
buna at bağlanılmaz. Sergeler ağaçlarla, yeleden yapılan süslerle donatılır. Sergenin başına tahtadan atbaşı
simgesi konur. Bazı masallarda yeraltı, yeryüzü ve gökyüzünü birbirine bağlayan Altın Direk ile eşdeğer
görülür. Zenginliği, saygınlığı ve gücü temsil eder. Yeryüzündeki kısmına kahramanlar, yeraltındaki
bölümüne Erlik, gökyüzündeki parçasına ise Ülgen atını bağlar. Kelime, Sırık kelimesi ile bağlantılıdır.
Sermek fiilinden gelir (Karakurt 2012:755)
2. SEREN ETRAFINDA OLUŞAN KÜLTÜR
İslam dininin kutsal kitabı Kur’an-ı Kerim’de “Yûsûf Suresi” 10-15-16-19 ve 45’inci
ayetlerinde kuyu terimi özellikle de 19’uncu ayette “kuyuya kova salma” ifadesi vardır5
.
Divani Lügati’t Türk incelendiğinde “kova”, “kuyu” ve “su” vb.6
anlamına gelen
kelimelerin varlığı görülmektedir. Ancak en dikkat çekici olanı ipli kova anlamındaki
5
İslam’da Kuyular konusunda kapsamlı bilgi için bakınız: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Kuyu
başlıklı maddesi (E.V.).
6 Kaşgarlı Mahmut’un Araplara Türkçe öğretmek ve Türkçe’nin de Arapça kadar zengin bir dil olduğunu
göstermek amacıyla 1072-1074 tarihleri arasında hazırladığı ansiklopedik sözlük olan Divanü Lügati’t
Türk’te “kova”, “kuyu”, “su^vb. anlama gelen kelimelerden bazıları şunlardır: aftabı: kova (I,432), kova:
kova (I,147; III, 237), kumgan: kova, ibrik, gugum, gülsuyu şişesi (I,432,440;II,353), susık: kova (I,382),
uruklug (kova): ipli kova (I,147), çat: kuyu (III,146), kudug: kuyu (III,122,282), kudı: kuyu, çukur, a;ağı,
aşağıya (I,100,164, 169, 190; II,24, 83, 228,; III,46,61,69, 220), kudug: kuyu (I,375, 456, 457,; II,155; III,111,
Fotoğraf,4
Fotoğraf, 5
Fotoğraf, 3
Fotoğraf, 3a
Fotoğraf,7
Fotoğraf, 8 Fotoğraf, 9
945 BOZKIR YÖRESİNDE ÇINGIRAKLI KUYU (SEREN) KÜLTÜRÜ
ULUSLARARASI SEMPOZYUM: GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE BOZKIR
uruklug (kova) (I,147) dır. Bilindiği üzere ipli bir kova ile yüksek bir yerden daha
aşağıda bulunan yer üstü veya yeraltı kaynağındaki su yukarıya çekilebilir/çıkartılabilir.
Bu yaklaşımdan hareketle kuyulardan su çekmek için o dönemde de seren ya da benzer
bir düzeneğin Türk coğrafyasındaki varlığından söz edilebilir (Veren vd. 2013:253- 267).
Türkiye’deki tiyatro eserlerinde de seren objesi görülmektedir. Afyonkarahisar’ın
Emirdağ ilçesi Çatallı ve Daydalı köylerinde geçen bir olayı anlatan “Çatallı Köy” isimli
piyeste “Seren” yöresel ismi “Salındırmalı Kuyu” olarak birinci perdede “Emine” ve
“Remzi” karakterleri arasındaki diyalogda7
geçmektedir (Yörük 1988:11).
Yine Türkiye’de “Seren” objesi türkülere8
, bilmecelere9
, fotoğraf sanatçıları (Fotoğraf
1a) ve ressamların (Resim 1, 2) çalışmalarına içerik ya da konu olmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder