14 Mayıs 2014 Çarşamba

DENİZLİ ATM DUBAİ FUARI'NDA TANITILDI..

DENİZLİ ATM DUBAİ FUARI'NDA TANITILDI..


Arabian Travel Market-Dubai notları....



Turizmde çeşitliliğin sağlanması, turizmin geliştirilmesi ve yüksek gelir elde edilmesi ile turizmden hak edilen payın alınabilmesi için, Sayın Valimiz Abdülkadir DEMİR önderliğinde ulusal ve uluslararası turizm fuarlarında Denizli Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ve sektörle işbirliği halinde Denizli’nin tanıtımı ve pazarlaması yapılmaktadır.

Daha önce katılmış olduğumuz ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı, MITT Moskova Turizm ve Seyahat Fuarı'nda Denizli’miz adına yapılan tanıtımlar büyük ilgi görmüştü. Bu kapsamda Dünyada turizm fuarları arasında adından bahsettiren, Arabian Travel Market-ATM Turizm Fuarı'na 5-8 Mayıs 2014 tarihlerinde, DENTUROD Yönetim Kurulu Üyesi Şeref KARAKAN, Colossae Termal Otel Yönetim Kurulu Başkanı Abdurahman KARAMANLIOĞLU ile birlikte Denizli’mizi temsil ettik.

Her yıl 3 milyona yakın turisti ağırlayan Denizli, Ortadoğu’nun en büyük turizm fuarlarından olan Arabian Travel Market (ATM) Dubai Fuarı’nda ziyaretçilerin büyük ilgisiyle karşılaştı.
25 bin metrekarelik alan üzerine kurulan fuarda, Denizli’nin tarihi, kültürel, Sağlık Termal Turizmi ve doğal güzellikleri tanıtıldı.


Bu yıl 21’cisi düzenlenen Dubai Arabian Travel Market-ATM 2014 Turizm Fuarına 83 ülkeden 120 yeni katılımcı ile toplam 2.700 katılımcı ve 21.000 ziyaretçisi ile bir önceki yıla göre yüzde 8 artış gerçekleşmiştir.


Dünyanın turizm profesyonelleri her yıl biraz daha büyüyen Dubai’de 5-8 Mayıs 2014 tarihlerinde düzenlenen Arabian Travel Market-ATM Fuarı’nda buluştu. Türkiye’nin Kültür ve Turizm Bakanlığı, Türk Hava Yolları, TUROB ve benzeri turizm örgütleri, seyahat acenteleri, otelleri, bölge kalkınma ajansları ile katıldığı fuarda turizm profesyonelleri biraraya geldi.





Türkiye ATM Fuarına \"Home of Two Continents\" (İki kıtanın evi) sloganı ile katıldı.
Arabian Travel Market (ATM) dünya genelinde gelen ve giden turizm profesyonelleri için Ortadoğu'nun en önemli turizm fuarı olan ATM’de seyahat endüstrisinin tüm birimlerini temsil eden, en yüksek düzeyde karar vericiler ile alıcıların buluşması olarak değerlendiriliyor. Arap turistlerin Türkiye’de en fazla ilgi duyduğu şehir İstanbul, ardından Bursa ve Karadeniz Bölgesi geliyor.


Bakanlık tarafından Antalya’ya Birleşik Arap Emirlikleri’nden seferlerin başlatılması yönünde yapılan çalışmalar neticesinde, Air Arabia ilk direk seferlerini Temmuz'da başlatıyor olması Denizli turizmi içinde ayrı bir öneme haiz bir gelişmedir. Bu fuarda tur operatörleri ile yapılan birebir görüşmelerde varılan mutabakat neticesinde önümüzdeki aylarda Birleşik Arap Emirliklerinde faaliyet gösteren seyahat acentaları, tur operatörleri ve gazetecilerden oluşan info grubunun Denizli’yi ziyaret edecek olmaları Denizli turizmi açısından ayrı bir gelişme olarak bahsedebiliriz.

Bölgede asrın yıldız ülkelerinden olan Dubai, ATM 2014, Dubai Expo 2020’de uluslararası organizasyon için önemli özellikleri ortaya koydu. Dubai bu fuarla havacılık, taşıma ve konaklama sektöründe Expo 2020’ye hazır olduğunu gösterdi.

|  

Mehmet KORKMAZ
Denizli Kültür ve Turizm Müdürü
 

20 Nisan 2014 Pazar

50. KÜTÜPHANE HAFTASI'NDA DENİZLİ..

50. KÜTÜPHANE HAFTASI'NDA DENİZLİ..

Etkinlikler, sergiler, söyleşiler..


Bilindiği gibi 1964 yılından bu yana ülkemizde her yıl Mart ayının son pazartesi günü başlayan hafta “Kütüphane Haftası” olarak kutlanmakta olup, bu yılda 31 Mart - 6 Nisan 2014 tarihleri arasında 50. Kütüphane Haftası kutlanmaktadır. Hafta boyunca daha çok kitaba ve okumaya dikkat çekmek, kütüphanelerimizi anlatmak ve tanıtmak adına ülkemizde olduğu gibi ilimizde de çeşitli etkinlikler düzenlenecektir.

Bu etkinliklerden kısaca bahsedecek olursak;

1 Nisan 2014 Salı Günü İl Halk Kütüphanesinde;
-“Hayat Boyu Kütüphaneler” konulu söyleşi,
-2013 yılında kütüphanemizin çocuk ve yetişkinler bölümlerinden en çok kitap alan okuyuculara ödül dağıtımı,
-Hafta münasebetiyle oluşturulan “Kitap Sergileri” nin gezilmesi.

2 Nisan 2014 Çarşamba Günü;
-Denizli Büyükşehir Belediyesi önünde 81 İlde eşzamanlı olarak yapılan “Denizli Okuyor” adlı okuma etkinliği,
-İl Halk Kütüphanesinde “Sıradışı Okurlar” adlı sinevizyon gösterisi,
- Okullardan gelen öğrenci gruplarına kütüphanemiz hakkında tanıtıcı ve eğitici bilgiler verilmesi.

3 Nisan 2014 Perşembe Günü İl Halk Kütüphanesinde;
-“Çocuklara ve Gençlere Okuma Alışkanlığı Kazandırılması” konulu söyleşi,
-Şiir Dinletisi etkinlikleri düzenlenecektir.
 

Okumak, doğduğu andan itibaren birçok eğitim süreci geçiren insan için en kolay ve en etkili öğrenme yoludur. İnsanlar, sahip oldukları bilgilerin yüzde 60’ını okuyarak edinmektedir. Gelişmiş ülke toplumları, günümüzde daha fazla okuma alışkanlığına sahip olmanın sağladığı avantajları her alanda yaşamaktadırlar. Geri kalmış toplumların karşılaştıkları sorunların birçoğunun kaynağında ise eğitimsizlik yer almaktadır. Bu toplumlarda kişiler, okuyarak geçirebilecekleri zamanları çoğunlukla yararsız uğraşılarla geçirmektedirler. Oysa okuma alışkanlığı öncelikle kişilerin mutlaka kendisi için edinmesi gereken bir alışkanlıktır. Ne yazık ki Birleşmiş Milletler İnsani Gelişim Raporu’na göre okuma alışkanlığında Türkiye’ yi üst sıralarda göremiyoruz.

Kitap sevgisini en çok televizyon ve internet kullanımı ve bağımlılığı engelliyor. Özellikle son yıllarda televizyon dizilerine artan hastalık derecesindeki bağımlılık okuma alışkanlığımızı olumsuz yönde etkilediği gibi boşa vakit geçirmemize de neden oluyor. Yapılan istatistiklere göre Türk halkı günde ortalama 5 saat TV seyrediyor, kitap okumaya ise yılda yalnızca 6 saat vakit ayırıyor. Bu istatistiki verilerden de görüyoruz ki maalesef kitap sevgisi ve kitap okuma alışkanlığını TV de dizi izlemeye tercih ediyoruz.

Avrupa ülkelerinde insanlar trende ya da otobüslerde işyerlerine giderken boş zamanlarını kitap, gazete okuyarak değerlendiriyorlar. Maalesef böyle alışkanlıklara bizim ülkemizde az rastlıyoruz. Bu anlamda ailelere de büyük görevler düşüyor. Anne ve babalar evde akşamları televizyon seyretmek yerine okuma saatleri düzenlemeleri, televizyonu kapatıp çocukları ile beraber kitap okumaları ve bunu düzenli olarak yapmaları çocuklarımıza kitap sevgisini ve okuma alışkanlığını bir hayat tarzı olarak geliştirmesi açısından son derece gereklidir.

Ayrıca ebeveynlerin günlük gazete, dergi okumaları ve özellikle çocuklara yönelik bir gazete veya dergiye abone olmaları çocuklarımızın küçük yaşta okuma alışkanlığını kazanmaları ve buna bağlı olarak sınavlarında ve hayatlarında başarılı olmaları için gerekli olan düşünme ve yorumlama yeteneklerini geliştirmesi bakımından oldukça önem arz etmektedir.
 

2013 yılı sonu itibariyle Denizli’ nin nüfusu 963.464 olarak açıklanmıştır. İlimizde ilçeler ve Beldeler dahil 36 Kütüphane ile hizmet vermekteyiz. Kütüphanelerimizde 316.911 adet kitap kayıtlıdır. 18.462 üyemiz, 454.214 okuyucumuz vardır. Bu sayılar dünyadaki diğer ülkelerle kıyaslandığı zaman bizim istediğimiz sonuç değildir. Amacımız okuyucu sayımızı daha iyi seviyelere ulaştırmaktır.

Kitap ve kütüphane birbirinden ayrılmayan unsurlardır. Kütüphaneleri hayatımızın içine katarak işlevselliğini arttırmamız gereklidir. Bir ülkede ne kadar çok kütüphane varsa ve kullanıyorsa o ülke o kadar gelişmiş bir ülkedir. Eğitimin, bilimin, sanatın gelişmesi için kütüphaneler olmazsa olmazlardandır.

Günümüzde bilişim teknolojisi sayesinde bilgiye ulaşmak o kadar kolay ki kütüphanelere gidilmeden de bilgi sahibi olunabiliyor. Fakat bunların hiçbirisi kitabın yerini tutamaz. Zaten gelişmiş ülkelerdeki kitaba ve kütüphanelere olan ilginin azalmaması ve daha da artması bu yüzdendir.

Atatürk “Türkiye Cumhuriyeti’ nin temeli kültürdür. Kültür okumak, anlamak, görebilmek, görebildiğinden anlam çıkarmak, ders almak, düşünmek, anlama yeteneğini eğitmektir.” demiştir. Ayrıca; hedef olarak ülkemizi müreffeh medeniyetler seviyesine çıkarmamızın yolunun çok çalışmak ve çok okumaktan geçtiğini bilhassa geleceğimizin teminatı olan gençlerimizin bu ülküyü benimsemelerini ve hatta mevcut olan muasır medeniyetler seviyesinin de üzerine çıkılarak dünyada ekonomik, politik ve kültürel hayatta lider ve söz sahibi olunması gerektiğini söylemiştir. Atatürk’ ün bu sözlerinden de anlaşıldığı üzere Ülke olarak okuyan, araştıran, çalışan, üreten, düşünen beyinlere ihtiyacımız vardır.

Yaşadığımız yüzyıl bilgi ve ilerleme çağıdır ve kitaplar da bilime giden yoldur. Kitap, dergi gazete gibi yayın organları bilgimizi artırır, bizi dünyadaki gelişmelerden, değişmelerden haberdar eder. Gelecek nesillerimizin kitap okuma alışkanlığının gelişmesi için özellikle öğretmenlerimiz, anne ve babalarımız, gençlerimizi bulunduğumuz yerdeki kütüphanelere yönlendirmeli, buradaki kitaplardan yararlanmalarını sağlamalıdır.
 

 

 

 


Mehmet KORKMAZ
Denizli Kültür ve Turizm Müdürü
29 Mart 2014 Cumartesi

38.TURİZM HAFTASI'NDA DENİZLİ....

 

Turizm yatırımları, projeler, tanıtım stratejisi ve rakamlarla Denizli...






Ülkemizde ilk Turizm Haftası” etkinlikleri Mart ayının ikinci Pazartesi günü kutlanmak üzere 26.07.1976 tarih ve 1893 Sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisinde yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
 

1983 yılından itibaren havaların soğuk olması ve turizm sezonunun açılışı gerekçesiyle 15-22 Nisan tarihleri arasında haftanın kutlanmasına karar verilmiştir. Ancak; önceleri turizm sezonunun açılışı olarak kutlanılan turizm haftası, 2000 li yıllardan itibaren anlamını da değiştirerek, turizmin bütün bir yıla yaygınlaştırılması, toplumda turizm bilincinin geliştirmesi, iç turizmin canlandırılması ve halkın turizm hareketlerine katılımının sağlanması amacıyla, her yıl 15 Nisan-22 Nisan tarihleri arasında kutlanan “Turizm Haftası” nın bu yıl 38.sini kutluyoruz.


Ülkemiz gelişimi için büyük önem arz eden turizm, döviz ve istihdam yaratan, ekonomik katkı sağlayan, insanların dinlenme ihtiyacını karşılayan, farklı kültürleri bir araya getirerek bugün küresel olarak en fazla ihtiyaç duyduğumuz barış ve huzur ortamına hizmet eden, dünyanın en hızlı gelişen sektörlerin başında yer almaktadır.
 

38. turizm haftasını kutladığımız ülkemiz turizm verilerine baktığımızda; 1976 yılında 1 milyon 676 bin olan turist sayısının 2013 yılında 35 milyona ulaştığını, turizm gelirinin ise 1976 yılında 181 milyon dolardan, 2013 yılında 32.3 milyar dolara yükseldiğini görmekteyiz.

Diğer tarafdan turizmde sahip olduğumuz potansiyelin doğru kullanımı ve turizmin çeşitlendirilmesi, Kültür ve Turizm Bakanlığımız ve turizm sektörünün başarılı çalışmaları ile Türkiye, bugün Dünya Turizm Sektöründe şampiyonlar ligindedir. 2002 yılında 17. sırada iken 11 yılda 11 basamak yükselerek, 35 milyon turist sayısı ile dünya seyahat pazarının en büyük 6. ülkesi konumuna gelmiştir.

 

Dünya Turizm Örgütünün raporuna göre 2013 yılında turizm gelirini en fazla arttıran 3. Ülkeyiz. Turist sayısında dünya turizmi yüzde 5 büyürken Türkiye yüzde10 büyüyerek dünya ortalamasını 2 ye katlamıştır. Dünya seyahat pazarında güçlü konuma ulaşan Türkiye’nin başarısı tesadüf değildir. Bu başarı akılcı turizm politikalarıyla, sektör dinamizmiyle, misafirperver Anadolu insanıyla, eşsiz güzelliklere sahip coğrafyamızla ve ülkeye hâkim istikrar ve iklimin oluşturduğu bereketle açıklanabilir.

Turizmin ülke ekonomisine katkısına bakıldığında turizm gelirlerinin toplam ihracat içindeki payı yaklaşık yüzde 20, net turizm gelirlerinin dış ticaret açığını kapatma oranı da yüzde 30 düzeyindedir. TUİK verilerine göre turizm gelirimiz cari açığın yaklaşık yüzde 59 unu karşılamıştır.

Ülke tanıtımları rekabetin çok yoğun olduğu küresel bir Pazar ortamında gerçekleşmektedir. Ülke tanıtımlarında turizm tanıtımının yanı sıra bilişim-teknoloji, sanayi, eğitim, Ar-Ge ve innovasyon gibi farklı değerlerin ve ürünlerin bileşkelerinden oluşan dinamik tanıtım stratejileri uygulanmaktadır. Fark yaratmak ve görünürlüğü arttırmak için ülkelerin farklı stratejilere yöneldikleri görülmektedir. Kentler, büyük projeler, kültür, sanat, spor ve sosyal yaşam gibi unsurlar da ülke tanıtımlarında önem kazanmış bulunmaktadırlar. Ülkemizin uluslararası tanıtım pazarlarında etkin şekilde var olması, ülke imajımızı yükselterek ilgi ve talebin arttırılması, marka değerinin yükseltilmesi tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin daha çok ülkede ve daha kapsamlı bir şekilde yürütülmesini gerektirmektedir.

Ege Bölgemizin 2. büyük kenti olan Denizli, coğrafi konumu, iklimi, doğal ve turistik yönden önemli özelliklere sahip eşsiz bir yerleşim ve uygarlık merkezidir.

Büyükşehir Denizli sahip olduğu kültür-turizm değerleri sayesinde Ülkemizin önde gelen destinasyon İllerinin başında yer almaktadır. 234 adet konaklama tesisi, 18.470 yatak kapasitesi, 30 adet turizm seyahat acentası ile iç ve dış turizm piyasasına sunulması ve turizm sezonunun 12 aya yayılıp bir “Turizm Kenti” haline getirilmesi için Valiliğimiz önderliğinde Denizli turizmi çeşitlendirme çalışmaları devam etmektedir.

1- TERMAL TURİZM
Ülkemizde son ilan edilenler ile birlikte 34 adet Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi, 228 adet Turizm Merkezi, 6 adet Turizm alanı ve 2 adet Turizm Bölgesi olmak üzere 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunu çerçevesinde faaliyetleri yürütülen toplam 270 adet alan, bölge ve merkez bulunmaktadır.

Türkiye jeotermal kaynaklar bakımından dünyada ilk 7 ülke arasında yer alırken kaynak potansiyeli açısından Avrupa’ da 1.nci, kaplıca uygulamaları konusunda ise 3. sıradadır. Jeotermal kaynaklarımızın daha etkin ve verimli kullanımına yönelik olarak geleneksel kaplıca kullanımından farklı bir anlayış ve yaklaşım geliştirilmeye çalışılmaktadır. Gerek tesis sayısı gerekse yatak kapasitesi açısından Termal Turizmin ülke turizmi içindeki payını arttırmak için Termal Turizm Master Planı kapsamında çalışmalar devam etmektedir.

İlimizde, termal marka kent, kür parkı ve kür merkezi oluşturmak amacı ile 2008 yılında Akköy-Gölemezli, Sarayköy ve Buldan-Tripolis’ i kapsayan “Denizli Termal Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi” ilan edildi, buradaki planlama çalışmaları tamamlanmış, turizm yatırımcılarına tahsis aşamasına gelinmiştir.

Bilindiği üzere Denizli teşvik yasasına göre 2. Bölgede yer almasına rağmen bu Termal KTKG bölgedeki turizm yatırımları 5. Bölge teşviklerinden yararlanabilmektedir. Yatırımların tamamlanmasıyla birlikte İlimizdeki tek gecelik konaklama sorunu da çözümlenmiş olacaktır.

2- KARAHAYIT KENTSEL DÖNÜŞÜM PROJESİ
Karahayıt Kasabası’ nda başlayan “Kentsel Dönüşüm Projesi” kapsamında Karahayıt’ ın “Pamukkale Termal Sağlık Kenti” adıyla yeni bir konseptte destinasyon olması için yeni yapılanma, dönüşüm ve çevre düzenleme çalışmaları ile tanıtım ve pazarlama çalışmaları hızla devam etmektedir.

Ayrıca Sayın Valimizin ve Milletvekillerimizin Pamukkale ve Karahayıt’ a yapılacak turizm yatırımlarının 5. Bölge teşviklerinden yararlanabilmeleriyle ilgili düzenleme çalışmaları devam etmektedir.

Karahayıt’ ta kentsel dönüşüm projelerinin tamamlanmasının ardından beldenin çehresi değişecektir. Hastane, klinik, kür merkezleri, otelleri, eğlence merkezleri, spor ve yeşil alanlarıyla insanların gezerek tedavisini yaptırabileceği, tedavisini yaptırırken keyifle zaman geçirebileceği sosyal bir alan oluşturulacak ve böylece turistler hem kültür turizmi için hem de termal-sağlık turizmi için İlimize geleceklerdir. Dolayısıyla Pamukkale günü birlik turizmden kurtularak başta Avrupa olmak üzere dünyanın her tarafından gelen turistler ağırlanır hale gelecektir.
 


3- ARANILAN ŞEHİR
Son yıllarda İlimize turizm yatırımcıların ilgisi artmış olup, İlimizde devam eden 18 adet turizm yatırımı bulunmaktadır. Bu 18 adet turizm yatırımından; Turizm Belgeli yatırımda 2 adet 5 Yıldızlı, 5 adet 4 Yıldızlı ve 6 adet 3 Yıldızlı olmak üzere toplam 2.222 yatak kapasiteli 13 adet tesisin inşaatı devam etmektedir. Bunun yanında, Turizm Belgesiz 2 adet Kür Merkezi, 1 adet Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi ve 2 adet Termal Otel olmak üzere toplam 5 adet turizm yatırımı devam etmektedir.

İlimiz turizm yatırımlarında tercih edilen iller arasında ön sıralarda yerini almış durumdadır.

4- BOZDAĞ KAYAK MERKEZİ PROJESİ
2419 metre yükseklikteki Batı Anadolu Bölgesi’ nin en büyük kayak merkezi olabilecek kapasitede doğal pistleri mevcut olan Bozdağ Kayak Merkezi; Aralık - Nisan ayları arasında kayak imkânı bulunmakta olup, Uludağ ile aynı potansiyele sahiptir.

Denizli’ de uzun yıllardır gerçekleştirilemeyen kayak merkezi projesinin hayata geçirilmesi için, yine Sayın Valimizin önderliğinde çalışmalara hız verilmiş ve bu çalışmaların sonucunda Ocak 2013 tarihinde “Denizli Tavas Bozdağ Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi” ilan edilmiştir.

Bozdağ’ ın 1/25000 ölçekli Denizli Tavas Bozdağ Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi Çevre Düzeni Planı Kültür ve Turizm Bakanlığı Plan İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’ nun 12.06.2013 tarih ve 159/4 sayılı kararı doğrultusunda 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunu’ nun 7. Maddesi uyarınca onaylanmış olup, ihalesi İl Özel İdaresi’ nce yapılan 1/5.000 ve 1/1.000 ölçekli planlar Bakanlığımızca 2014 yılı Mart ayında onaylanmıştır.

I. Etap Kayak Alanı 2 Telesiyej ve 1 Teleski hatları çalışmaları tamamlanmış olup, Bozdağ’ da kayak yapılabilir duruma gelinmiştir.

5- İL MÜZESİ PROJESİ
İlimizin en önemli sorunlarından olan İl Müzesi eksikliği konusunda 40 yıldır yapılan çalışmaların sonuna gelinmiştir.

İl Müzesi yapımı için 20 Eylül 2012 tarihinde Kültür ve Turizm Bakanı Sayın Ertuğrul GÜNAY’ ın İlimize teşrifleriyle, Bakanlığımız ve Zorlu Holding A.Ş. arasında bir protokol imzalanmıştır. Sponsor Zorlu A.Ş. tarafından proje çalışmaları devam etmektedir.

6- KAZI ÇALIŞMALARI PROJESİ
2013 yılında ülke çapında Bakanlar Kurulu Kararı ile 123 kazı çalışması Türk Bilim Adamları, 43 kazı çalışması da yabancı bilim adamları tarafından olmak üzere toplam 166 çalışma yürütülmüştür.

İlimizin bine yakın tescilli kültür ve tabiat varlığı mevcuttur. İlimizde bulunan 19 adet antik kentte kazı çalışmaları yapılarak buraların gün yüzüne çıkarılması ve turizme kazandırılması büyük önem arz etmektedir.

Bilindiği gibi İlimizde; Hierapolis (Pamukkale), Laodikya, Tripolis, Beycesultan, Tabae, gibi antik kentlerde ve İlbadı Mezarlığında kazı çalışmaları yapılmaktadır.

2013 yılında Sayın Valimizin maddi ve manevi destekleriyle İlimizde başarılı kazı çalışmaları yapılmıştır. Bu çalışmalar;

Hierapolis Antik Kenti’ nde 2013 yılında 9 alanda kazı ve restorasyon çalışmaları yapılmıştır. Bu önemli çalışmalar neticesinde; şu anda Akdeniz havzası içinde Roma Dönemi Anadolu Tiyatroları arasında en önemli ve özgün bir yere sahip olan ve Antalya Perge Tiyatrosunun dışında hiçbir antik tiyatroda bulunmayan mitolojik kabartmaları ile görkemli sahne binası gayet iyi konuma gelmiş olan Pamukkale Hierapolis Antik Tiyatrosu Sahne Binası Restorasyon çalışmaları tamamlanmıştır.

Ploutonium Kutsal Alanı (Cehennem Kapısı) Kazı ve Restorasyon çalışmalarında bulunan arkaik döneme ait parçalar ve Friglere ait tipik bir Kibele kabartması olan çift flüt çalan insan figürü, Hierapolis Antik Kenti’ nin bilinen tarihini 3 yüzyıl geriye götürmüştür. Kuzey Nekropolü ve Tripolis Caddesi Mezarlarında Yapılan Kazı çalışmalarında mevcut asfalt yol kaldırılmış, Anadolu’ nun en zengin nekropollerinden biri olan Hierapolis Nekropolü’ nün ziyaretçiler açısından daha iyi algılanabilir hale getirilmiştir.

Laodikya Antik Kenti’ nde İncil’ de adı geçen 7 kiliseden biri olan ve eşsiz mimari özellikleri bulunan “Kutsal Haç Kilisesi” nde kazı ve restorayon çalışmaları yapılmıştır. Ayrıca “Laodikeia’ nın kalbi” diye adlandırılan Kutsal Agora Doğu Portik Alanı’ nda yapılan kazı ve restorasyon çalışmalarında, 11 metre yüksekliğiyle Türkiye’ de bir ilk diyebileceğimiz anıtsal büyüklüğe sahip olan 1850 yıl öncesine ait mermer sütunlar, kaideler, korinth tipi başlıklar, arşitrav ve frizler ile geison blokları gibi sütunların üzerine gelen yatay elemanlar ayağa kaldırılmıştır.

Laodikeia Antik Kenti, UNESCO’ nun aradığı 10 kriterden 3 kriteri karşılayarak, 15 Nisan 2013 tarihinde kültürel miras olarak UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ ne alınmıştır.

Tripolis Antik Kenti’ nde Kemerli Agora, Roma Dönemi Dükkânları ve Mozaikli Ev’ de 9 ay boyunca kazı ve restorasyon çalışmaları gerçekleştirilmiştir.
İlimizde, ülkemizde örnek olacak şekilde 12 aya yayılan uzun süreli kazı çalışmaları gerçekleştirilmektedir.

7- UNESCO DÜNYA MİRASI LİSTESİ’ NDE DENİZLİ
Ülkemizdeki UNESCO Dünya Mirası Listesi’ ndeki varlık ve alanların sayısı son 10 yılda 2 katına çıkmıştır.

Asıl listedeki kültür varlıklarımızın sayısı 9’ dan 11’ e, geçici listedeki kültür varlıklarımızın sayısı ise 17’ den 41’ e yükselmiş; toplam varlık sayımız 2013 yılında 26’ dan 52’ ye yükselmiştir. Ayrıca Somut Olmayan Kültürel Miras sayısına 2013 yılında 60 yeni kültürel miras unsurumuzu da eklettirmiş bulunmaktayız.

İlimizdeki UNESCO Dünya Mirası Listesi’ nde yer alan gerek somut gerekse somut olmayan Kültürel miraslarımızı sizlerle paylaşmak isterim:

- Bilindiği üzere UNESCO tarafından 1988 yılında hem kültürel, hem doğal miras olarak dünyada eşi benzeri olmayan Pamukkale Örenyeri “Dünya Miras Listesi” ne alınmıştır.

- 2000 yılında Akhan Kervansarayı ,

- 2013 yılında Laodikya Antik Kenti UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ ne alınmıştır.

“Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi” kapsamında Somut Olmayan Kültürel Miras Ulusal Envanteri Listesi’ne girmesi için İl Kültür ve Turizm Müdürlüğümüzce önceki yıllarda yapılan araştırmalar sonucunda tespit edilen ve önerilen;

1- Hayri DEV “2008 Yılı Yaşayan İnsan Hazinesi”,
2- Zeybeklik Geleneği (2013),
3- Yarenlik Geleneği (2013),
4- Çalgı Yapımcılığı Geleneği (2013)
5- Sudan Koyun Geçirme Geleneği (2014),
6- Denizli Keşkeği (2014),
7- Bardakçılık - Çömlekçilik Geleneğimiz (2014)

gibi kültürel unsurlarımız UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Ulusal Envanteri Listesi’ne alınmıştır.

UNESCO Dünya Mirası Listesi’ ndeki değerlerimiz gün geçtikçe artmaya devam etmekte ve bu sayının daha da arttırılması yönündeki çalışmalara hız vermiş bulunmaktayız. Bu kapsamda; İl Kültür ve Turizm Müdürlüğümüzce tespit edilen ve Somut Olmayan Kültürel Miras Ulusal Envanteri Listesi’ ne alınması için 2013 yılında önerilen;

1- Terekota Sanatı,
2- Eren Günü Etkinlikleri,
3- Tel Kırma Oyası,
4- Yatağan Palası,
5- Boğaz Havaları Geleneği
gibi kültürel unsurlarımızla ilgili Bakanlığımızca değerlendirme çalışmaları devam etmektedir.

8- TANITIM ÇALIŞMALARI
Bölgemizin en önemli turizm faaliyeti olarak öne çıkan ve Valiliğimizce Termal Turizm Geliştirme ve Tanıtma çalışmaları kapsamında, Sayın Valimizin önderliğinde ve bizzat katılımlarıyla ulusal ve uluslararası turizm fuarlarında sektörle işbirliği halinde İlimizin tanıtımı ve pazarlaması yapılmaktadır.

Ayrıca, Bakanlığımızca 2013 yılında 52 ülkede 7 büyük, 102 kamu-özel sektör işbirliğiyle 25 yurtdışı temsilciliğimiz aracılığıyla toplam 134 turizm ihtisas fuarına katılım sağlanarak Türkiye’ nin tanıtımının yanında İlimizin de tanıtımı yapılmaktadır.

Ülkemize yönelik talebi arttırmak amacıyla yurt dışındaki gazeteciler, kamuoyu önderleri, turizm sektörü temsilcileri ve film yapımcıları ülkemize davet edilmekte ve layıkıyla ağırlanarak olumlu izlenimlerle kendi ülkelerine dönmeleri sağlanmaktadır. Bu ağırlamalar sonucunda da dünyadaki yabancı basında ülkemizle ilgili çok sayıda makale ve haber yayımlanmaktadır.

Bu kapsamda 2013 yılı içerisinde 106 farklı kurum ve kuruluştan yaklaşık 850 kişi ilimiz turizm potansiyeli ile ilgili çalışmalar yaparak, çektikleri film ve dizilerde ilimizi kullanarak kendi ülkelerinde ilimizin gönüllü tanıtım elçileri olmuşlardır.

10- 2002-2013 TURİZM VERİLERİ
2002 yılında 685 milyon olan Dünya turist sayısı yüzde 58 artışla 2013 yılında 1, milyar 87milyon olmuştur.

2002 yılında Türkiye, 13 milyon olan turist sayısıyla dünyada 17. sırada yer alırken, yüzde 168 artışla 2013 yılında 34,910 milyon turist sayısıyla 6. sıraya yükselmiştir.

2002 yılında 501 milyar dolar olan Dünya turizm geliri yüzde 139 artışla 2013 yılında 1,2 trilyon dolar olmuştur.

2002 yılında Türkiye’ nin 12 milyar dolar olan turizm geliri yüzde 169 artışla 2013 yılında 32,3 milyar dolar olmuştur.

2002 yılında ülkemizin 400 bin olan işletme belgeli ve yatırım belgeli yatak kapasitesi yüzde 160 aratarak 2013 yılında 1 milyon 42 bin olmuştur.

2002 yılında ülkemizin 4 ve 5 yıldızlı otel sayısı 419 iken yüzde 142 artışla 2013 yılında 1.015 olmuştur.

2002 yılında 44 milyon TL olan yurt dışı tanıtım bütçemiz yüzde 247 artarak 2013 yılında 153 milyon TL’ ye ulaşmıştır.

2002 yılında Türkiye 100 uluslararası turizm fuarına katılırken 2013 yılında 134 fuara katılmıştır.

2002 yılında 127 Mavi Bayrak ödüllü plaja sahip olan Türkiye, 2013 yılında 383 Mavi Bayraklı plaj ile yüzde 201 artarak dünya 3. sü olmuştur.

2002 yılında 7.685 olan turist rehberi sayımız 2013 yılında yüzde 77 artarak 13.628’e yükselmiştir.

2002 yılında 4.344 olan belgeli seyahat acentası sayımız 2013 yılında yüzde 58 artarak 6.877’ e ulaşmıştır.

2002 yılında Ülkemiz arkeolojik ve kazı araştırmalara 2 milyon TL ödenek ayırırken yüzde 2050 artışla 2013 yılında 43 milyon TL ayırmıştır.

2002 yılında devam eden yerli arkeolojik kazı sayımız 57 iken yüzde 128 artışla 2013 yılında 130 olmuştur.

2002 yılında müze ve örenyerlerine gelen ziyaretçi sayımız 7,5 milyon kişi iken yüzde 293 artışla 2013 yılında 29,5 milyon kişi olmuştur.

2002 yılında Müze ve örenyerlerinden elde edilen gelirimiz 26 milyon TL iken yüzde 1050 artarak 2013 yılında 299 milyon TL’ ye ulaşmıştır.

2002 yılında Denizli’ nin 206 olan tesis sayısı yüzde 13 artışla 2013 yılında 234 olmuştur.

2002 yılında Denizli’ nin yatak sayısı 11 bin 800 iken yüzde 56 artarak 2013 yılında 18 bin 470 olmuştur.

2002 yılında Denizli’ de konaklayan kişi sayısı 2 milyon 140 bin kişi iken yüzde 53 artışla 2013 yılında 3 milyon 265 bin kişiye ulaşmıştır.

2002 yılında Denizli’ yi ziyaret eden turist sayısı 1 milyon 800 bin kişi iken yüzde 39 artarak 2013 yılında 2 milyon 495 bin kişi olmuştur.

2002 yılında Pamukkale Örenyeri’ ni ziyaret eden turist sayısı 1 milyon 150 bin kişi iken 2013 yılında yüzde 48 artışla 1 milyon 699 bin kişi olmuştur.
 

11- TURİZM VİZYONU
Uygarlıkların uğrak yeri ve bir kültür mozaiği olan ülkemiz sahip olduğu doğal güzellikleri ve tarihi değerleriyle dünyada farklı ve haklı bir yere sahiptir. Ülkemizin bu özelliklerini, tüm dünyaya gerektiği gibi tanıtarak Türkiye’ yi dünya çapında bir marka haline getirmek üzere büyük bir duyarlılıkla çalışmalarını sürdürmekte olan Bakanlığımız, Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023 yılı “Türkiye Turizm Stratejisi” hedeflerine göre;

Türk turizmi çeşitlendirilecek, ülke geneline ve 12 aya yayılarak öncü sektör konumuna ulaştırılacak, dünyada 50 milyon turist sayısı ve 50 milyar dolar turizm geliri ile ilk 5’e girerek uluslararası marka haline getirilecektir.

Ülkemizin önde gelen destinasyonları içerisinde yer alan İlimizin turizmdeki hedefi ise;

- Zengin kültürel ve doğal varlıklarına sahip çıkıldığı,

- Turistler için bir çekim noktası haline geldiği,

- Ülkemize gelen her beş turistten en az birinin ziyaret ettiği,

- Bir geceyle sınırlı olan konaklamanın en az bir haftaya ulaştığı,

- Yılın 12 ayı turizmden pay alabilen ve dünya çapında tanınan,

- Termal su ve sağlık şehri olarak adından bahsettiren,

- Turizmde markalaşan,

Bir “Turizm Kenti” olmasıdır.
2014 yılının ülkemiz ve ilimiz turizmi için hayırlı geçmesini diler, saygılar sunarım.
 

Mehmet KORKMAZ
Denizli Kültür ve Turizm Müdürü
18 Nisan 2014 Cuma
161

DENİZLİ’NİN HEDEFİ, 10 MİLYON TURİSTTİR”




 
DENİZLİ’NİN HEDEFİ, 10 MİLYON TURİSTTİR”

DRT Denizli’de her sabah gündeme dair konu ve konuklarıyla ekranlara gelen ‘Ümit Yakuphan ile Güne Bakış’ programına İl Turizm Müdürü Mehmet Korkmaz konuk oldu. Türkiye’nin turizmde 2023 hedeflerinden bahseden Korkmaz, Denizli’nin turist sayısındaki hedefini “Denizli’nin turizmdeki hedefi, 10 milyon turisttir. Ülkemize gelen 5 turistten en az birinin Denizli’ye gelmesini hedefledik” sözleriyle kaydetti.

Kubilay DEMİR

DRT Denizli’de canlı olarak ekranlara taşınan ‘Ümit Yakuphan ile Güne Bakış’ programına konuk olan İl Turizm Müdürü Mehmet Korkmaz, turizm haftasını değerlendirdi. 38. yıl kutlamaları hakkında bilgi aktaran Korkmaz “Her yıl 15-22 Nisan günleri arasında kutlanan turizm haftası, ülkemizde 38 yıldır kutlanmakta. Kutlamaların ilk kez yapıldığı 1976 yılında ‘kutlama zaman dilimi’ olarak Mart ayının 2. haftası düşünülmüş. Ancak daha sonra havaların bu dönemde soğuk olması ve turizm sezonun açılışı dikkate alınarak haftanın ‘15-22 Nisan günleri arasında’ kutlanmasına karar verilmiştir. Turizm haftası kutlamaları, o günden bu güne de 15-22 Nisan günleri arasında yapılmakta. Ülkemizde turizmin 2000’li yıllarda hızla gelişmesine paralel olarak önceleri turizm sezonunun açılışını gerçekleştirmeyi hedefleyen kutlamalar, artık ‘12 ay 4 mevsim turizm’ anlayışı doğrultusunda ve halkın bilinçlendirilmesine yönelik düzenlenen etkinlikler şeklinde gerçekleştirilmektedir. Nitekim ilimizde de her yıl olduğu gibi bu yıl da turizm haftasını kutlamak amacıyla çeşitli etkinlikler düzenlemekteyiz” dedi.

“HER 5 TURİSTTEN BİRİ, DENİZLİ’YE GELMELİ”

İl Turizm Müdürü Mehmet Korkmaz, Türkiye’ye gelen her 5 turistten birinin Denizli’ye gelmesi gerektiğini ve bunu sağlama yönünde çalıştıklarını söyledi. Korkmaz “Bugün geldiğimiz noktada ilimiz, 234 konaklama tesisi ve 18 bin 500 yatak kapasitesine sahip. 30 adet seyahat acentemiz var. Sahip olduğu kültür ve turizm değerleriyle ülkemizin önde gelen destinasyonları arasında yer alan, 12 ay turizme hizmet verebilen ve yıllık 3 milyona yakın ziyaretçisi olan bir iliz. Aslında 3 milyon, ilimiz turizmi açısından yeterli değil. Denizli’nin turizmdeki hedefi, 10 milyon turisttir. Ülkemize gelen 5 turistten en az birini Denizli’ye almak istiyoruz. Ülkemizin 2023 yılı hedefi, 50 milyon turist ve 50 milyar dolar turist geliridir” dedi.

“ARTIK BÜYÜKŞEHİRİZ VE GİDEREK BÜYÜYORUZ”

Korkmaz, açıklamasının son bölümünde de “Denizli, turizm yatırımcıları arasında aranılan iller arasında. Bugün 18’e yakın yatırımı devam eden turizm yatırımı var. Yatak kapasitesi, 6 - 7 bin yatağa denk geliyor. Bu çerçevede yatak kapasitesi, 20 ila 25 bin arasında bir rakama ulaşacak. Artık büyükşehir olduk ve günden güne büyüyoruz. Ekonomik sıkıntımız olmadığı gibi yatırım anlamında da bir sıkıntımız yok. Belediyemiz, elinden geleni yapıyor. İlimize gelen turistler, genellikle komşu illerden. Hedefimiz, ‘tur başlangıç noktası’ olmak. İlçe belediyelerimizin de turizme çok katkısı olacak. Çünkü ilçelerimizde de pek çok güzellik var. Bu güzellikler, büyükşehir belediyemizle turizme kazandırılacaktır” ifadelerine yer verdi.


Ekleme Tarihi: 19-04-2014 - 08:16

Denizli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü olarak, Denizli’nin değerlerinin tanıtımını yapmak için Denizli Büyükşehir’in “100 Değerin” tanıtım yazısı hazırladık. 100 maddelik yazıyı 15-22 Nisan 2014
tarihleri arasında kutlanacak olan ‘Turizm Haftası Etkinlik Davetiyesi’nin içine koyacağız.





 


14 Mart 2014 Cuma

ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı Değerlendirmesi....


DENİZLİ PAMUKKALE TERMAL SAĞLIK KENTİ PROJESİ

İLE İLGİLİ OLARAK ITB BERLIN’ DEN BU YIL OLUMLU

YANIT ALINDI…


İlimizin en önemli turizm faaliyeti olarak öne çıkan ve Valiliğimizce Termal Turizm Geliştirme ve Tanıtma çalışmaları kapsamında, Sayın Valimiz Abdülkadir DEMİR önderliğinde ulusal ve uluslararası turizm fuarlarında sektörle işbirliği halinde İlimizin tanıtımı ve pazarlaması yapılmaktadır.

Denizli Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, GEKA ve sektör temsilcileri işbirliği ile 5 - 9 Mart 2014 tarihlerindeki ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı’ na Denizli Vali Yrd. İsmail SOYKAN, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü adına şahsım, DENTUROD Yönetim Kurulu Üyesi Şeref KARAKAN, Özel Denizli Cerrahi Hastanesi ve sektörden Pam Termal Otel Genel Müdürü Taner ULUTAŞDEMİR, Dr. Turgay SEHİL, Lycus Rıver Termal Otel Genel Müdürü Erkan CEYLAN, Colossae Termal Otel yetkilileri ile birlikte katıldık.


            Bu sene 3.2 ve 16 nolu olmak üzere 2 ayrı holde Denizli’ nin tarihi, kültürel, termal-sağlık turizmi ve doğal zenginliklerinin tanıtımını yapma şansını elde ettik.


            Bu yıl 48. si düzenlenen, 189 ülkeden 10 bin 147 katılımcısı olan ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı’ nda Türkiye 104 stant ve 124 katılım ile “Türkei Home” global sloganı ile temsil edildi. Türkiye 3.2 ve 16 nolu Sağlık holündeki Denizli stantları termal sağlık turizmi ve kültürel doğal güzellikleriyle büyük ilgi gördü.






PAMUKKALE TERMAL SAĞLIK KENTİ PROJESİ ALMAN TUR OPERATÖRLERİ KATOLOĞUNDA YER ALMASI SAĞLANDI!


            “Denizli’ nin tanıtımı için ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı’ nda olumlu görüşmelere imza atılmıştır. Bilhassa “Termal Sağlık Turizmi” nin ön planda tutulduğu Denizli standında; “Pamukkale Termal Sağlık Kenti Projesi” tur operatörlerine ve medya mensuplarına anlatılmıştır.




            Fuarda ayrıca, Alman tur operatörleri, havayolu şirketleri ve medya mensuplarıyla toplantılar gerçekleştirilmiştir. Almanya, Avusturya ve İsviçre gibi ülkelerden hastaların “Denizli Pamukkale Termal Sağlık Kenti” ne yönlendirilmesi için Almanya’ daki sağlık acenteleriyle işbirliği yapılması ile ilgili olarak önemli mesafeler alındı. Bu bağlamda fuarda Almanya’ daki 3 büyük Tur Operatörü ile varılan anlaşmaya göre tanıtım kataloglarına Denizli’ yi koyacak olmaları çok büyük önem taşımaktadır.

          



 Bu yıl gerçekleştirilen fuarı % 4 artış ile 114 bin ticari ziyaretçi gezdi. Bununla birlikte Messe Berlin’ in tahminine göre İngiliz iş hacminde 6,5 milyar Euro büyüme rapor edildi. Bu yıl yine Amerikalı ve Orta Doğulu alıcılarda artış yaşandı.


            Bu yıl fuara sosyal medya ve mobil seyahat hizmetleri sunan firmalardan da yoğun ilgi oldu. Fuara 81 ülkeden 5 bin 700 akredite gazeteci ve 25 ülkeden yaklaşık 300 blogger katıldı. Bu blogger’ lerin 120’ si fuar sırasında 2 bin etkinliğe katıldı. Fuara ayrıca Almanya ve yurtdışından 125 yabancı heyetin yanı sıra, dünyanın dört bir yanından 97 büyükelçi ve 44 bakan katıldı.


            Almanya Seyahat Acenteleri Birliği (DRV) Başkanı Jürgen BÜCHY’ ın beyanatına göre; bu yıl Almanların her zamankinden çok daha fazla seyahat edeceğini, ITB Fuarı’ nda git gide daha çok Alman, deniz-kum-güneş tatilinin yanı sıra, kültürel ve tarihi yerleri de ziyaret etmeye ilgi duymaya başladığını ve önümüzdeki dönemde turizmde iyi bir havanın olacağına işaret ediyor. Bu açıklama ışığında Denizli olarak Alman pazarından daha fazla pay alabileceğiz ve o yönde de adımlar atılmıştır.



DENİZLİ YURT DIŞINDA 5 BÜYÜK TURİZM FUARINDA YER ALIYOR..


            “Denizli Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ve sektör temsilcileri işbirliği ile ayrıca Dünyada turizm fuarları arasında adından bahsettiren, 5 ülkede gerçekleşen, ITB Berlin Uluslararası Turizm Fuarı, MITT Moskova Turizm ve Seyahat Fuarı, WTM Londra Uluslararası Turizm Fuarı, Dubai ATM Uluslararası Turizm Fuarı ve Utrecth Hollanda Uluslararası Turizm Fuarı’ nda Denizli’ nin tanımı için çalışmalar yapıyoruz”






Mehmet KORKMAZ
İl Kültür ve Turizm Müdürü
13.03.2014

21 Şubat 2014 Cuma

Profesyonel Turist Rehberlerinin Dünya Rehberler Günü Kutlu Olsun…



Profesyonel Turist Rehberleri ülkemizin tanıtım alanındaki en önemli paydaşlarıdır…


Türkiye’mizin tanıtımı, dünyadaki görüntüsü, saygınlığı ve etkinliği bakımından oldukça önemli rol oynamaktadır. Tanıtım faaliyetlerinin, belirli bir stratejiye oturtulması eşgüdüm halinde ve işbirliği içinde, konusunda iyi eğitim almış personel tarafından yürütülmesi büyük önem taşımaktadır. Tanıtımda başarı, profesyonel çalışana, uzun vadeli planlamaya, global bakışa ve ayrıntılı uygulamaya dayalı bir yaklaşımın benimsenmesine bağlıdır.

Ülkemiz, birçok medeniyetlerin beşiği ve köprüsü olmuş, eski medeniyetlerin geleneklerini ve kültürlerini miras olarak almış, kendi kültürünü oluşturmuş, bunu toplumsal yaşam biçimi olarak diğer ülkelerin ve halkların istifadesine sunmuştur. Doğal olarak, diğer toplumlar, bu zengin kültüre ve onu barındıran bu güzel coğrafyaya ilgi duymaktadır. İlgi duymanın ve ilgi göstermenin ön koşulu, farkında olmaktır. Dolayısıyla tanıtım faaliyetleriyle, iletişimin sağlanmasının, önyargıların giderilmesinin, doğru bilgi ve olumlu görüntü verilmesinin yanı sıra farkındalık yaratılması da gerekmektedir. Kültürel ilişkilerin, ülkeler arasında yalnızca karşılıklı anlayışı güçlendirmeyip, aynı zamanda ortak hareket için de uygun bir zemin oluşturduğuna inanılmaktadır.






Ülkemiz hakkında doğru bilgi ve olumlu görüntü verilmesinin ve pozitif farkındalık yaratılmasının ön koşulu her türlü baskıdan uzak iyi yetiştirilmiş, muhatabının dilini çok iyi seviyede kullanabilen personel ile mümkündür. Öncelikle Dış İşleri ve Kültür ve Turizm Bakanlığının yurtdışı uzantılarında çalışanlar, yurt içinde de özellikle turist ile birebir çalışan Turist Rehberleri, Turizm Danışma Görevlileri, otel ve seyahat acentesi çalışanları bu gruba girmektedir.

M.Ö. 7. yüzyılda olimpiyat oyunları organizasyonu ile başlayan rehberlik mesleği, 19. yüzyılda İngiltere’de Thomas Cook’un trenle gezi düzenlemeye başlamasıyla kurumsallaşmaya başlamış, Ülkemizde ise rehberlik 19. yüzyıl sonlarında görülmeye başlamıştır. Turist rehberliği ile ilgili ilk yönetmelik 3 Eylül 1971 gün ve 13945 sayılı Tercüman Rehber Kursları ve Tercüman Rehber Yönetmeliği adıyla yayımlanmıştır. Turist Rehberliğini meslek olarak tanımlayan yasa 22 Haziran 2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş, 23.02.2013 tarih ve 28568 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği ile de son halini almıştır.

Profesyonel Turist Rehberleri ülkemizin tanıtım alanındaki en önemli paydaşlarıdır. Türkiye’ye gelen turistlerin en uzun süre beraber oldukları bilgi ve becerileri karşısında en çok etkilendikleri Türk insanının örneği olarak gördükleri kişiler Turist Rehberleridir.  Seyahat acentalığı faaliyeti niteliğinde olmamak kaydıyla kişi veya grup hâlindeki yerli veya yabancı turistlerin gezi öncesinde seçmiş oldukları dil kullanılarak ülkenin kültür, turizm, tarih, çevre, doğa, sosyal veya benzeri değerleri ile varlıklarının kültür ve turizm politikaları doğrultusunda tanıtılarak gezdirilmesini veya seyahat acentaları tarafından düzenlenen turların gezi programının seyahat acentasının yazılı belgelerinde tanımladığı ve tüketiciye satıldığı şekilde yürütülüp acenta adına yönetilmesini sağlayan kişiler Turist Rehberliği Meslek Kanununa göre turist rehberleridir. T.C. Vatandaşı 18 yaşını aşmış kişilerin Turist rehberi olabilmeleri için üniversitelerin turist rehberliği bölümünden veya herhangi bir yüksek öğrenim kurumundan en az lisans mezunu olmak ve bir yabancı dili çok iyi derecede bilmek gereklidir. Genel kültür, yabancı dil sınavları ve Türkiye turundan sonra bitirme sınavlarında da başarılı olmak zorundadırlar. Görüldüğü üzere Profesyonel Turist Rehberi olmak için kişinin hayli donanımlı olması gerekir.



Denizli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü olarak, Ülkemizin önde gelen destinasyonları içinde yer alan İlimizde ilk defa 29 Kasım 2010 tarihinde açılan ve 9 Nisan 2011 tarihinde sona eren kursu tamamlayan rehber adayları, 18 Nisan 2011 tarihinde çıktıkları zorunlu yurtiçi uygulama gezisini 28 Mayıs 2011 tarihinde tamamlamış, 7 - 9 Haziran 2011 tarihileri arasında bitirme sınavlarına katılarak, 150 rehber adayı profesyonel turist rehberi olmaya hak kazanmışlardır.    

Rehberlik fedakârlık gerektiren icrası zor bir meslektir. İnsanlarla ilgilenmek zordur, ülkemiz hakkında bilgisi olmayan insanlarla uğraşmak neredeyse ülke içerisinde tüm problemleriyle ilgilenmek daha da zordur. Turist rehberleri sadece gezilen mekânlarla ilgili bilgi veren kişiler değildir. Ülkemizin yaşam tarzı, folklorik değerleri, yemek kültürü, politik durumu ile ilgili bilgiler vermesi, refakat ettiği grubu doğru yönlendirerek o gruptaki turistleri gönüllü birer Türkiye elçisi haline getirmeleri de rehberin görevleri arasındadır.  

Ülkemiz genelinde 14.000’ e yakın Bakanlığımızdan belgeli turist rehberi tanıtım elçiliğini sürdürmeye devam etmektedir. Ülkemizde İllere göre rehber sayısı sırasıyla İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya, Nevşehir, Muğla, Bursa, Aydın, Gaziantep, Çanakkale, Mersin, Konya, Trabzon, Şanlıurfa, Hatay, Balıkesir, Diyarbakır, Van, Denizli, Samsun, Erzurum ve Sivas gelmektedir. Ancak, turist yoğunluğunun çok olduğu bölgelerde rehber sayısının arttığı fakat turizmden az pay alan İllerimizde ise rehber sıkıntısı yaşandığı gözlenmektedir. 



Ülkemizde 1997 yılından bu yana kutlanan Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan kokartlı, en az bir, çoğunlukla birkaç yabancı dili çok iyi düzeyde konuşan, Türkiye’yi adım adım tanıyan, sektörün olmazsa olmazlarından sayılan profesyonel turist rehberlerinin 21 Şubat Dünya Rehberler Günü’nü kutlar, başarılar dilerim.



Mehmet KORKMAZ
Denizli İl Kültür ve Turizm Müdürü
21.02.2014

https://denizli-turizmi.blogspot.com/2014/07/

https://denizli-turizmi.blogspot.com/2014/07/